Reumatologbesöket!

19 april hade äntligen kommit och det var inga som helst beskymmer fast jag var lite nervös. Fick berätta om mina besvär, läkaren ultraljudade mitt finger och ena knäet. Såg vätska såklart eftersom det är svullet. Sen testade han böjligheten i mina leder och tyckte att jag var väldigt rörlig i mina leder men det räckte. Han visste vad som var fel på mig. Psoriasis och Psoriasisartrit.

Jag fick tillordnat mig ett ganska nytt läkemedel som heter Benepali och som godkändes i januari. Det testat alltså fortfarande. Detta ska tas i sprutform, en spruta varje vecka. Det ska tydligen motarbeta inflammation och infektionen som finns i kroppen, vilket betyder att den ska ta bort ledvärken samt såren. 

För att få tillgång till detta läkemedlet så fick jag inte vara sjuk. Detta innebar en spruta emot lunginflammation samt alla hepatit-tester, lungröntgen och två stycker tuberkulos-tester. Allt detta gjordes inom en vecka från den 19 och i fredags fick jag klartecken för alla prover var normala eller negativa så jag hämtade ut mina sprutor för 3 månader.

Jag ska bara tala om för er att Sveriges högkostnadsskydd är en fantastisk uppfinning, denna sprutorna kostar 2100:-/st. Och priset för 3 månader tills jag har mitt återbesök är hela saftiga 24 000:- och jag betalar 0:-! AMAZING :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback