Dag 5

Dag 5 Något du skulle vilja ändra här i världen

 
Det finns massor men som jag tagit upp innan så är det mobbingen i främst skolan. Skolan är svår redan utan självupptagna och uppstoppade mobbare. 

Detta är något som är väldigt viktigt för mig, personligen eftersom jag har varit med om just detta när jag var mindre. 

Min mobbing grundades i låg och mellanstadiet i att min mamma är från Polen, men jag som är född i Sverige är ju inte ett piss värd - tydligen! Jag blev jagad med pinnar på skolgården, kallad diverse glåpord och var rätt så utsatt. Något som var väldigt viktigt för mig och min mamma var att jag aldrig skulle ta på mig offerkoftan - detta betyder att om jag ser mig som ett offer, då är jag ett offer. Så länge du själv inte ser dig som ett offer så är du INGET offer!

Det låter skitlame, och något alla har hört någon gång: "men tro på dig själv"
Nu handlar det inte om att tro på sig själv eller på andra, inte ens att tro att de finns hopp om mänskligheten. Det handlar om vilken du tar, just du - som blir mobbad eller trakaserad! Om du tar på dig rollen som mobboffer så är du ett mobboffer - simple as that! Det behöver inte vara svårare vet ni.

Jag kunde komma hem och gråta, vara ledsen och ville aldrig gå till skolan igen. Morgonen efter stod jag i korridoren lika glad som vanligt. Reset;ad på allt som hänt under gårdagen.
För detta har jag min underbara mamma att tacka, som hon har stöttat och tröstat mig som liten. För let's face it - lärare och rektorer gör noll nytta i dessa fallen. De väljer att blunda eller så ser dom det helt enkelt inte!

Utan min mamma hade jag lätt varit ett offer, då hade jag forfarande sett mig som ett offer än idag!

Jag blev utsatt för mobbing från förskolan och upp till 8an eller 9an (trots skolbyte mellan 6an och 7an) I högstadiet var det värst, där fälldes jag i korridorerna, de försökte slå omkull mig genom att gå rätt in i mig samtidigt som de kallade mig "biffen" "fetto" "tjockis". MEN JAG ÄR INGET OFFER!

Jag blev utsatt, lära mig slå tillbaka och reser mig idag ovanför dem. Jag har kommit betydligt mycket längre än mina mobbare i livet. Jag må fortfarande vara tjock och ha en mamma från Polen (inte mycket att göra där liksom) men jag har kommit längre. Man kan och man får gå vidare - så sluta älta och gå vidare! Det är så mycket bättre att lägga den energin på något helt annat än just att kalla er själva ett offer. 


Puss & kram & grattis - till ditt nya liv <3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback