Rodeo!!

Igår har det varit Rodeo i Lörby, missade ni detta så har ni missat årets höjdpunkt! Hahaha :P


Myste lite extra med Loca igår när jag klädde på henne och så istället för ett ridtäcke fick hon ett mysigt täckte i Ylle :) Så ut på ridbanan och direkt när vi kom ut från stallet så blåste hon upp sig lite och stod med högt huvud och tittade sig omkring. Hon fick en klapp sedan traskade vi bort till paddocken, stängde grinden - var nog säkrast. Annars stänger jag nästan aldrig grinden till ridbanan, anser de är lite onödigt!
Men lång framskrittning där hon fick gå lite som hon ville, enda kravet var att hon skulle skritta hela tiden och inte stanna eller liknande. Travade sedan fram henne lite, långa tyglar och mycket klappar. 
 
Fina Loca <3
 

Täcket tas sedan av och kortar upp tyglarna, hon började kasta lite med huvudet och jag svor lite över mig själv över att jag inte tagit på luvan igår heller. Hur tänkte jag där?

Men efter hon hade kommit igång lite och jag började visa vägen och rida lite serpentiner och volter, kortade upp tyglarna lite till och försökte bara hålla om henne. Inget krav förutom att hon ska söka sig framåt och hon började slappna av, från den stunden kastade hon inte en enda gång med huvudet i traven mer :) AMAZING!!

Med Loca kan man nästan aldrig rida rakt fram för det tröttnar hon på och börjar göra annat. Hon går även lättare och spårar då. Men övning här ovan var dagens fokus. Och mycket byta varv, alltså byta yttersida och hon skötte sig EXEMPLARISKT! 

Så som lite avslut när hon var samlad fattar jag höger galopp, hon fattar direkt och hoppar ett steg innanför spåret, tar ett galoppsprång och så sliter hon ner huvudet och jag är inte riktigt med förrän jag känner hela hennes kropp luta och hur hon skjuter upp bakdelen. Jag var så chockad att jag inte ens hade en tanke på att dra upp hennes huvud, denna hästen har jag aldrig sett bocka, hon har lyft på bakbenen 10cm från marken när man gått på henne någon gång på ridbanan. Har aldrig varit med om att hon ens varit på väg. Andra bockningen går hon lite djupare och rumpan åker upp höger, jag höjer då handen och är med på noterna, till tredje bockningen skrattar jag och får upp hennes huvud så den är inte riktigt lika kraftig och sedan galopperar hon på framåt igen. Som inget hänt! Hahahaha! Och under dessa bravader från denna glada hästen rörde jag mig inte en centimeter i sadeln! Man sitter så jävla bra i hennes Equipe sadel. Den är underbar :)

Hon fick trava av på lite längre tygel, i en lägre form och ett lite högre tempo. Hon fann sig snabbt vid detta och bara gick där, mjuk och glad, i en lägre form utan att sänka ryggen. JAG ÄR SÅ JÄVLA STOLT ÖVER DENNA HÄSTEN <3

Loca i sitt fina PS träns :) 


And Listen To This!
Mina händer var höjda, inget nertryckande i knäna! Det kändes bra och vi var lixom i synk. Så nöjd över både mig och hästen så 36 minuter efter vi gick ut i stallet var vi på väg igenom dörren. Lösgörande arbete utan press, behöver inte sitta och traggla i 1h om man får igenom det man vill träna på :)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback