1. Börja Rida

Här kommer första punkten på min hästhistoria!

Deras stora hovar som trampar hårt, deras stora huvuden med långa öron, deras vassa tänder och hårda knuffar. 
Denna beskrivningen passar kanske inte in på häst, men så här har jag alltid sett hästar. Jag har aldrig haft ett intresse även om några av mina klasskamrater red, det var inte förrän 2 av mina vänner som kommer från Osby/Hästveda drog med mig omkring Hörvik och bland sommarhagarna. Då växte mitt intresse, det var sommaren 2004 och jag tjatade på mamma att jag ville börja rida, även om jag fortfarande var livrädd för dem!

Min mamma som inte heller kunde något blev medlem i Pollux och där fick jag böcker dr jag kunde läsa om hästar och som 10åring har man ju ändå förstånd nog att inse att det är farliga djur. 
Mamma gav med sig i januari 2005 och tog mig till den lokala ridskolan där hon frågade om jag kunde få testa på att rida, det var en tisdag och det var egentligen en vuxengrupp med duktiga ryttare. Såklart fick jag den största med också snällaste hästen Garant. En äldre herre som verkligen var gudasnäll. Jag fick skritta runt i 45 minuter medan de andra red, och redan på lördagen red jag min första "träning" på riktigt.

Fick en häst som hetter Lill Hugo, en seg och lite trött Haflinger! 
Eftersom jag började efter juluppehållet så hade ju denna gruppen redan lärt sig trava, något jag inte kunde. Det var ju 2a gången jag red?! Ridläraren Anna jagade mig runt för att få honom att trava, min mamma satt på läktaren och jag hade ingen ledare. Var livrädd! :S 

Veckan efter fick jag ett sto vid namn Moonlight och så var jag inte rädd längre. Senare hittade jag min favorithäst Clever, en storhäst som var väldigt bra för mitt självförtroende.
 
Denna häst började jag sedan att hoppa, han la min grund för hoppning och min rädsla för plank. Fanns det något han tittade på så var det plank och så blev jag också skraj. Hahaha

Första pay and jumpen vägrade vi ut oss första rundan på 3 hindret. Gjorde en runda till och jag red som en idiot runt för att han inte skulle stanna, han hoppade grymt men tror ni inte att han istället då petade första hindret. Vi snackar 60cm :P



Men jag kämpade nästa pay and jump också innan det blev sommar och sommaruppehållet drog igång!
 
 
 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback