Hårdträning och nya ridstövlar

Jag är fortfarande helt slut efter torsdagens träning! Puh, det var verkligen inget lätt pass men jag tror jag hittat Ricaruso's knappar lite! Han kändes mycket mjukare idag och lyssnade, även om jag red som en kratta!


Okej, som ni kanske vet beställde jag ett par ridstövlar från Italienska Alex Boots som specialsyddes för mig och jag fick ändra om stövlen lite :) Trodde ALDRIG i mitt liv att jag skulle passa i stövlarna de hade med sig men oj vad fel jag hade. Love it! Detta var under Göteborg Horse Show 2014 och de knackade på dörren och levererades i maj till mig. De passade på första försöket och satt så jävla bra. Faktiskt fortfarande i chocktillstånd över hur enkelt det var. Jag har letat stövlar själv och chaps och fått gå på nit efter nit. Men Sara är guld värd <3 Tack för du puschade mig, fast jag ville avställa de nästa dag. hahahahaha!

Men som sagt, de har sedan stått parkerade i källaren i mitt "hästrum" sedan maj och jag har inte kunnat använda de då jag inte haft någon häst att rida. Nu har jag ju ridit på ORK i vad, 4 veckor va? Och kände att det verkligen va dax. Ville haft de förra veckan men då var det hoppning och hästbyta och bra fan var nog det ;) Ville helst inte dö så de fick stanna hemma men i torsdags åkte de med och på!

Upp på pallen kom jag, upp på hästen också och var inga problem med att spänna sadelgjord, länga läder eller hitta stigbyglarna. Mjuka som bara den, inga problem att trampa ner hälen vilket jag var lite rädd för att de skulle vara för stela så hela foten var låst men ikke :) Sen har ju jag köpt kilar på Hööks (klicka häääär) som gör att hälen kommer upp en bit och hindrar stövlen från att sjuka och sätta sig fult samt så får man inga hemska skav i knävecken. Perfekta! Men det som hände med mig var att hälen var ju lite högre upp och dragkedjan tryckte lite på hälsenan samt att de blev lite trånga jag trampade ner hälan så fötterna domnade under de första 20 minutrarna innan lädret formade sig lite och blev mjukare. Sen att de blev lite glatta just där de låg an emot sadlen lite var också lite läskigt första travstegen. hahaha :)

Ricaruso är ingen lätt häst, han är väldigt högt ställd och lite stel tycker jag. Han är väldigt långsam, jobbar uppåt istället för längre framåt neråt. Så jag vill ju puscha på honom men då skäller Karolin på mig, med all rätt. 
Men när jag bara lät honom gå där och fick vara nätt med hand och tygel och inte rida som jag brukar och har gjort de senaste 2-3 åren så kom bakbenen med och han jobbade på riktigt bra! Längde sig framåt neråt med huvudet och jag bara gapade. Det gick lixom upp för mig att detta är andra hästen jag sätter mig på som Karolin har gett mig som tvingar mig att göra helt tvärtemot vad jag brukar. Det är så jävla underbart med en tränare som nu har insett mina "fel" och fula vanor och ska vända på dem. Frågade henne om det var så och hon nickade, känns så skönt att ha kommit på hur jag faktiskt måste göra.

Så efter vi alla var mjuka började vi att jobba skänkelvikning i trav, banan såg ut såhär:
Hålla på en fyrkant och så genom bommar, skänkelvikning, genom bommar, skänkelvikning, igenom bommar och så börja om ;) I båda varven och det var inte lätt. Började bli riktigt trött i slutet, i både benen från stövlarna och från att Ricaruso ville springa ifrån arbetet och jag tog tag i honom och då hängde han sig i min hand. Tungt!
Men tillslut gick det ändå ganska bra, måste säga att jag tappat lite med att hitta rätt läge för skänkelvikning och det irriterar mig som in i. Hur kan jag ha tappat den "känslan"?

Men så tillsist var det lite travarbete och galopparbete och sista galoppen som var i vänster varv - vilket är hästens svåra varv (mkt svåra) - så tog det tre varv av lite bråkande innan han faktiskt lyssnade och höll sig och inte flöt ut. Han tog mer stöd på yttertyglen och jädrans vilken galopp den hästen har när han börjar sätta bakbenen under sig, runt och fin, stor och luftig! :) Fick påminna honom vartannat varv om att inte tappa bakkärran och tillsist kom även nacken och att han mjuknade så det gick att ställa honom inåt och han höll form, takt, galopp även när jag rakställde. Så jäkla nöjd över mig själv och hästen! Så grymt jobbat!!

Så har träningsvärk överallt, ömmade lite i knävecken från trycket och ytterst lite i hälsenan. Bara där kedjan tryckt lite. De är inte inridna än men så otroligt sköna att rida i! Så glad att jag köpte dem :)

Här är de precis upppackade ur kartongen och mamma skickade bilder för jag bodde fortfarande i Stockholm då :)
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback