Bommar och överskottsenergi :)

I tisdags när Loca skulle rastas lite i skogen fick de bli ett hårt pass på banan då hon vilat i 2 dagar och kraftfodret är höjt för hon tränas mer. Det är ju lika med mycket energi och mycket häst, hon började vara framåt och småtrava lite när vi skrittade fram i skogen sedan började jag lätt på banan och inte ville hon trava utan galoppera ;) Red henne till form i alla gångarter men hon var inte riktigt avslappnad, hade väldigt mycket energi över så där jag vanligtvis skulle slutat satt jag av och tog fram bommar som jag la runt på ridbanan och ett liten upphöjd bom. 

Jobbade över bommarna i trav och nemas problemas. Även i galopp var det inga problem. La upp ett litet kryss som var runt 30-40cm i mitten :) Detta är inga hinder för mig utan gymnastik :) Hon blev genast mer taggad och var riktigt på så red annorlunda vägar. De lilla krysset stod i mitten av långsidan och lite innanför spåret :) Följde ridbanan i galopp och nästa gång vände jag bara in och galopperade över de lite snett. Allt för att öva på att även om de är smått ska hon lyssna på mig och vänta på mig. Inte tagga bara för att de står stöd med ett litet kyss innanför spåret där vi red förbi. Efter några sådana luringar kunde jag komma rakt med lite längre rak linje. Sedan fick hon trava av på lång tygel, då väldigt trött efter ha haft rätt mycket galopparbete i slutet! 

Fina tjejen :)


Imorgon (torsdag) är de dax för klättring.
Note to self: Ta förbyglen på henne :P
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback