Hoppträning - första på 1,5år!

Imorgon kommer jag få lyftas ur sängen av en gaffeltruck, kommer knappt kunna röra mig! :P

Vi började träningen med att värma upp och sedan gå in på volterna, satt ner i sadlen och red lätt utan stigbyglar. Är ganska öm i låren om vi säger så, hahahah ;)
 
Men det visade sig att det var hoppträning denna gången, villket jag inte trodde men det var så. Fick en häst som heter Skamandros och köptes in över sommaren från Hans-Yngve Göransson, uppfödaren till Briar :)

Att titta var på han ingen höjdare, stor och lite grövre häst i kroppen. Såg väldigt tung ut men snäll! Hade honom bara i grimman medan jag gjorde iordning honom och sen bar det av. Ingen av de andra i gruppen hade ridit honom så ingen kunde säga exakt hur han var och rida så lämnade sporrarna i väskan och spöet inne. Det fick bära eller brista ;)

Upp kom jag och en väldigt mjuk skritt och han lyssnade fint på både skänkel och tygel. Även i traven var han mjuk, jag är fortfarande chockad hur han kunde vara så mjuk och följsam utifrån hur han såg ut! TUMMEN UPP!!*

Bomövningar och lite småhinder först. Fick börja travhoppa ett kryss, volta i galopp och sedan sakta ner till trav och ta bommarna. Lite tung i galoppen och blir lite väl låg för min smak men bara höjde handen och fick honom lite mer alert så var det ingen fara :) Sedan hoppade vi en linje, rak linje med först 7 galoppsprång och sedan 6 :) Mot första hindret i trav gick han på bra men drog inte, däremot mot de andra så låg han på ganska bra. Det var dock lätt att reglera honom när han sög. Jag kunde antingen slappna av och lätta lite i handen eller hålla lite hårdare och korta in steget lite.
Sista slingan var två hinder i galopp på långsidan, snett igenom en oxer och en båge till det första hindret som hoppades, det skulle vara 6 galoppsprång i första linjen och 7st i bågen. Det var inga problem att ställa galoppen och antalet han skulle ta. Nemas problemas :) Men fick inte riktigt ut honom på kortsidan och "snett igenom-oxern" kom snabbt och han bleb lite låg och jag fick inte upp honom att vara vaksam så det blev lite svajigt och lite snett. Då blev bågen lite fel och jag var skitlångsam att reagera så sista hindret var vingligt men det var helt MITT eget fel så jag tar på mig det!

Som slutsats, passet var bra. Karolin påpekade inte så mycket med min sits eller liknande viket jag kände att jag hade rätt bra hållning. Försökte hålla handen stängd och tänkte på mina händer ofta så de inte skulle falla neråt.
 
Min egen insats, förutom sista bågen, var kanon - har inget jag skulle vilja göra annorlunda! För att vara 4e gången jag rider seriöst på ett år så är jag väldigt stolt över mig själv! Jag tryckte ner min nervositet i halsen och pressade undan panikkänslorna jag alltid får när jag hoppar en ny häst och se vad det ledde till? :D STOLT!
Hästens insats var suverän! Skamandros är verkligen en häst jag vill rida mera! :)

Jag är väldigt nöjd med Olofströms Ridklubb än så längre, efter första gången och det kan väl bara betyda att det blir bara bättre härifrån? :D

Kommentarer
Postat av: Emmy Hedén

Roligt du gillar ORK, tror du kommer trivas där! :)

Svar: Det tror jag också! ;)
hkmama.blogg.se

2014-08-30 @ 13:03:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback