Travarbete

Colin fick trava mycket idag, jag söker ju fortfarande efter hans knappar i traven då jag tycker den är svårats. Han vill ju gärna bli lite trippig och fattar galopp om man kortar upp honom lite. Han är oerhört lyhörd och lyssnar på allt man vill, kanske för mycket? :)


Men började i skritt och när han var varm värmde jag upp i kanske en kvart i båda skritt, trav och galopp. Alltså tog de typ 25 minuter innan jag började arbeta honom riktigt och kräva lite av honom och de första 25 minuterna behöver han göra av med så mycket energi som möjligt för så fort han kan koncentrera sig och har fått springa av sig är han hur fin om helt. Inget pinnande, inget stressande, inget galopperande. Super fin! Så arbetade honom volten, red som en 8 och gjorde lite hörplaceringar och travade några bommar. Lät honom galoppera i slutet och såg till att han gick fram på kortsidorna och kortade honom lite på lngsidorna, även här mycket arbeta på volten.

- När jag satt av och bestämde mig vara klar, 55 minuter efter jag suttit upp hade han arbetat effektivt ca. 20 minuter i trav och han var jätte svettig så ställde ut honom i hagen utan täcke för att han skulle torka medan jag packade hö, mockade och fixade iordning med hans trustning. Sedan slänge jag på honom täcket, ställde ut honom i hagen och bytte om innan han körde hem och lämnade sötnötet tills imorgon.




Tröttis efter ridpasset :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback