Vetelängdsrevansch på First Hotel

För några veckor sedan hade vi ett större sällskap på torsdagseftermiddagen som skulle ha 3 sorters kakor, och det bakades ganska intensivt på onsdagskvällen. Min uppgift var då vetelängd. Detta har jag inte gjort sedan i skolan och ALDRIG med torrjäst. Ja, ni läste rätt. Torrjäst. 

För er som då inte vet detta så funkar inte riktigt torrjäst på söta degar och inte heller som vanlig jäst. Jag tycker inte den är svår att jobba med i sig men till söta degar och utan termometer så sket det sig. Rejält! Degen jäste inte tillräckligt och blev väldigt kompakt och torr som stryk.

Imorgon är det dags igen, samma stora sällskap med 3 sorters kakor. Och när jag kom in i köket stod där en lapp att jag skulle baka vetelängd. Kul lixom. Kul... HAHA - skämt åsido. Letade fram receptet och hittade vanlig jäst i kylen! HAPPY! 

Och degen jäste PERFEKT sen att utförandet med flätningen är kasst är en annan femma! :P HAHAHA!

 
De blev helt enkelt jävligt bra! Och goda. Vetelängd med kanel och kardemumma! Mums..

Tilläggas ska ju då att jag inte gillar att baka, inte alls...

Kommentarer
Postat av: Oscar johansson

Dom ser jätte fina ut 😊

Svar: Eller hur! :)
hkmama.blogg.se

2015-10-22 @ 06:26:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback