Hästie

Gordon Groda fick sig ett myspass på banan idag, istället för att öva på att han ska bära sig och vila på steget ville jag ha ett bättre tempo på steg och rörelse. I traven skulle han behålla en arbetstrav på längre tygel fast jag red typ slalom mellan hinder och sockerbitar.


I galoppen ville jag ha en hoppgalopp, alltså hitta ett tempo där han har en bra grundgalopp och där han själv tar för sig men man kan både korta och länga stegen utan att hästen tappar sin galopp eller tempo :) 
Gordons grundgalopp till hoppning ligger en halv växel från hans lite långa arbetsgalopp och för att hålla honom där fick man ha lite tryck just med skänkeln sedan låg han där. Länge tygeln och han gick kvar, kanon! Så slutade arbeta i galoppen, ingen mening att sitta och traggla när man hittat dit man ville.

Han fick sig lite mer travarbete istället och för en gångs skull släppte jag lite fokus ifrån honom och jag koncentrerade mig på ja, mig :) Jag fick en chans att tänka på min egna hållning, mina händer, min sits, mina skänklar men främst på min hand - som har blivit så mycket bättre än för en månad sedan  :)


Efter ridpasset tig jag och Gordon G en selfie, nej en groupie, nej vänta... hästie heter det ju!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback