Renovering av hackamore

Idag har jag gjort något mitt hackamore. Jag köpte ju ett grönmålat hack för att sedan få det och då upptäcka att istället för att vara målat med färg så hade hon målat allt med nagellack. Vilket var skit fult men tänkte jag skulle göra om det till antingen ett vanligt eller då måla om det grönt. Det enda jag var rädd för var att metallen under nagellacket skulle vara skadat eller rostigt. Så va det inte, vilket jag lättat insåg idag.


Jag ville tvättat rent det från början men inte fått fingrarna ur röven men idag var det dax! Jag hade en hel stor flaska med nailpolish remover och två svampar och en tandborste. Detta visade sig dock vara lite svårare än jag trott, så fort jag hällde medel på svampen Så svällde den upp mer än med vatten och blev helt porös nästan. När jag började gnugga började svampen gå sönder. Testa med en ny, lika dant. Hämtade en med hård sida och den var betydligt bättre men trillade också sönder.

Men alla spännen var fina, även skanklarna var väldigt fina under! Fick polera upp dem lite innan jag rengjorde ordentligt med vatten och lädertvål. Avslutade med en infettning och satte sedan ihop tränset med ett annat pannband.


Vill bara hitta ett annat träns, alltså nackstödet och sidostycken för detta är lite för slitet och spännena skimrar lite i mässing :(

Vad la jag de på detta?
Träns + Hackamore          120:- (ink frakt)
Pannband                             40:-
N. Remover                          19:-
Summa:                              179:-

Nu ska jag behålla detta själv men hade jag sålt detta vidare hade jag begärt mer än jag lagt ut på tränset. Både träns och pannband är köpta begagnade och fick pannbandet som är i gott användbart skick för endast 40:-.


Kom ihåg, det lönar sig inte alltid att köpa nytt!
Leta efter guldkornen i sandlådan!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback