Brallig ridskolehäst

Jag ska vara ärlig och skriva att när jag kom till Olofström i torsdags och det stod "Laxen" på mitt namn så blev jag besviken. Faktiskt.
Inte just kanske för att jag bytte häst utan för alla de jag inte bytte till. Nackdelen med att rida parallellt med en vuxen nybörjare,  de behöver också de stora hästarna.

Men annars när jag rider Laxen får jag tagga upp mig själv och honom men var nog inge vidare taggad, inte nog med de så frös jag för första gången i vinter när jag stod och gjorde iordning honom. Kanske inte den bästa kombinationen att bara ha en väst i minusgrader då jackan hängde i Stall Markstreet.

Men in då, han kändes lika omotiverad som vanligt eller inte omotiverad men stel och inte så lösgjord får jag väl säga. Men också för att jag nu har haft Laxen på träning typ 10 gånger och så var han halt i 2 veckor på grund utav hovböld. Men igång precis som vanligt, driva som fan och rida på honom.  Han ska gå fram 8th tänka fram i varje steg.

Men vi hann hoppa fram när jag insåg att han var lite pigg men inget mer. Vi började sedan hoppa serpentiner på medellinjen med 3 hinder. Fick driva på ganska mycket och gå på med spöet sedan skulle vi runt kortsidan och hoppa en oxer som stod snett. Kommer in bra på den och FRÅN INGENSTANS tjuter Laxen precis som ett sto. Min tanke var "Han bröt ett ben i landningen!" Och de som följde gav mig ännu en anledning att tänka så. Efter tjuter och bakbenen träffat marken så ballar han med bakbenen i luften. Jag menar, slöa Laxen brallade!

Inte nog med att han brallade efter oxern så gjorde han samma sak varje gång vi hoppade oxern, ett räcke med plank och efter vi hoppat ett räcke med vattenmatta under. Aldrig efter hindren vid Medellinjen men de andra låg också mycket högre. Ändå hoppade vi nog inte högre än 89-85 kanske.

Men efter varje hinder så lyckades han slita ner huvudet och bralla. Efter vi hoppat räcket med vattenmatta var jag lite för framåtlutad i landningen och kom inte upp tillräckligt snabbt att brallen han fick till var lite högre, alltså kom jag i obalans. Där trodde jag att jag skulle åka. Hade han gjort en till hade jag fått tugga grus. Men lyckades få upp huvudet på honom.

Sista rundan skötte han sig på oxern men efter plankan levde han rövare men efter sista räcket med vattenmattan skötte han sig fint! Inga bekymmer!

Nu satt jag ju ganska bra och har jävligt bra balans ändå, vet många som inte suttit kvar! Och i vanliga fall ska en häst inte bralla efter hinder, i vanliga fall skulle jag bestraffat för detta. Hästarna ska inte landa i en slinga och bralla så man missar hinder! Inte OK!
MEN eftersom Laxen aldrig är så här och eftersom han bjöd som fan på hinder och ville hoppa och ville gå fram för skänkeln så fick han klapp på halsen efteråt istället. Jag vill ha energi framåt och mot hinder :) 

Det var väldigt roligt att se honom och rida honom när han var på detta humöret! Grymt kul! Och jag som var så skeptisk 😂

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback