Hoppning med Geisha's Galaxy

Jag har ju ridit en häst som kallas Laxen i Olofström de senaste 4 gångerna och det är verkligen ingen lätt häst att rida! Han är lite klumpig, ingen framåtbjudning och är lite skänkeldöv. Fick höra första gången jag skulle rida honom att använd spö och sparka på. Ja, de gick så där, inga sporrar på honom så man kom ju inte riktigt åt honom. Förra hoppträningen hade jag också dressyrspö men idag tog jag ett vanligt spö för att jag skulle hoppa då och ville bara behöva lägga in en klasch på bogen/halsen så skulle reaktionen var där. 

Men först fick jag få fram honom genom att peta med spöet varje gång jag la till skänklen och jag tycker det har varit väldigt effektivt för jag har inte behövt skänkla på så mycket. Det är nästan ibland som om man fick skänkla hårt, usch :( Är ju bekväm med sporrar och inget spö men de senaste 4 veckorna har jag övat upp mina spöhänder igen ;) Hahaha

 
Detta var dagens övning iaf (bild från google)

Men vi började med att hoppa på en volt, för att få jobba med att få in yttersidan och med den när man vänder. Efter att ha värmt upp på travbommar på voltspår. 
Eftersom hindren var kanske 50cm höga bara så när han hoppade så reste jag mig inte upp i hoppsits utan lutade mig framåt i språnget och lyfte väldigt lite i sadlen. Alltså för att kunna ha kvar balansen DIREKT efter hindret och jobba honom 4 galoppsprång innan nästa kom. Detta var lite knepigt för att han inte riktigt går fram om man inte rider honom lite bakifrån så fick lägga till spöet några gånger på bogen. Väldigt effektivt och reaktionen var precis vad jag ville ha :) Efter att ha hoppat på volterna i båda varven gjorde vi en slinga av det :) 
Fast på bilden ovan (variant 2) så hoppar man över samma hinder som volterna är, vi hade ännu ett hinder på samma ställe som 4/8an är med fristående så det blev lite avstånd från halvmånen man hoppade och detta skulle hoppas snett.
Vi hoppade: 1-2-3 långt avstånd till "4an" och sen 5-6-7 långt avstånd till "8an" och klar :)

Vi skötte alla slingor bra och han kändes ändå som om han var med mig. Hade önskat lite framåtbjudningen från honom så jag slapp koncentrera mig på det men annars är jag väldigt nöjd. Mellan slingorna hade jag lite travarbete medan jag väntade på min tur och han var väldigt mjuk och fin. Plockar fram det lite lättare hela tiden och nu trampade han på bra under sig och man känner när han jobbar då han riktigt fint jobbar upp ryggen och nacken trillar ner lite och steget blir lite kortare men med mer power :) Riktigt fin i slutet! :D
 
 Söta Laxen
F.2003 // e. Le Miserable xx  ue. Brandy // 168cm 

OCH: jag tänkte mycket på mina händer och Karolin tyckte de hade blivit bättre! Så nu är jag taggad för att se om jag kan komma ihåg detta imorgon på Loca också ;)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback