Ridlektion



Blev den stora gossen en sväng i ridhuset och jisses säger jag bara! Vad stark han är egentligen, märktes inte så mycket innan men nu var han skitstark. Vi övade slalom mellam koner och ja, med en stor klump som Richie på 175cm i make (typ) så var jag en liten fluga.. Hmm.. Men efter lite knåp och mycket kontrollerande klarade vi det.. Om och om igen ;) Stolt över han =) Han var jätte duktig när jag väl visat honom och samma sak gällde när vi gjorde skänkelvikning. Man tar det nästan för givet och behöver inte vara så noga på vissa ridskolehästar och bara petar till dom i sidan så trippar dom i sidled. Men Richie är 5 år gammal och inte så värst utbildad, vilket krävde mer av mig att jag skulle vara mycket tydlig i mina hjälper och han lyssnade verkligen bra =) Däremot när vi skulle galoppera så drog han nästan upp mig ur sadeln hela tiden tills jag satt mig på röven i sadeln och satt emot. Då blev han lite lättare men sedan skulle vi göra halt och det tog en halv långsida varje gång typ ;) Stora bebiz! Men Richie Rich är mycket mysig att rida tills vi skulle hoppa sockerbitar. Nej, inte 2 sockerbitar och en bom utan BARA sockerbitar! H-e-h-e-!

Jag sa att jag hoppades att dom hade hoppat detta med honom innan o Maria bara skratta till lite.. Jaha, han tvärnita och jag lutade mig ju lite framåt. När han hade stannat till så skvätte det grus från marken på plasten och han blev rädd för det! Vilket gjorde att han slängde sig åt vänster och jag ryckte med lite snett i sadel.. Fjant! Men jag sa till Maria att jag inte tänkte hoppa det med honom, jag kan hoppa en grind som ligger på 80cm med en D-ponny utan problem men sockerbitar 50 centimeter med en häst på 175cm funkar inte ;) Hehe, har lite med åldern att göra. Richie är 5 och Clements 11!



Maria Mattisson


Kommentarer
Postat av: Frida

Handlar mkt om erfarenhet. En 5åring kan ha bättre erfarenhet än en 11åring närdet gäller hinder. Beror helt och hållet på ägaren :P Men jag vet dem på Boke som har hoppat lite höjder med han och han KAN hoppa när han vill :P Men han ärju fortfarande ung :D

2010-04-14 @ 13:56:12
URL: http://kizzmeandholdme.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback