Hoppträning med ny häst

Eftersom fina Laxen fortfarande är halt av hovbölden fick det bli en annan häst och den nyaste som köptes in under julen. Ett väldigt trevligt fuxsto som kommer från samma uppfödare som Skamandros som jag red första gånger på Olofströms Ridcenter och samma som Arene som jag red förra veckan :)

Cassiopeia // f.2004 // e.San Quintero xx, u.Dione, ue.Magritte // Tröttis efter hoppningen


Uppvärmningen var lite som att ställa om, från allt. Speciellt från Gordon som jag ridit i 2 veckor åt ägaren som varit på semester. Cassiopeia, som hon heter, är mycket behagligare i munnen att rida. 
Men uppvärmningen kändes bra, hon kändes väldigt trevlig och mycket arbetsvillig. Vi började sedan travhoppa och sedan hoppa i galopp med en markbom utrullad. I traven var hon lite försiktig och tog inte riktigt för sig medan hon i galoppen med markbom gick på ganska bra själv och tog för sig ganska bra, gick nästan lite för fort. haha. Gällde alltså att inte jaga på henne utan bara be henne ta det lugnt och vänta.

Hennes språng är lite låga och långa på mindre hinder, alltså fick jag tänka på att sitta upp lite och inte lägga mig lika mycket fram i sprången som på tex Laxen.  Hon påminde väldigt mycket om en annan häst med fullblod i sig, ni som vet var jag hållt på tidigare vet nog vilken häst jag syftar på, Missan. Cassiopeia är lite vaknare och lite mer på hugget men språnget över hinder på under 90 är likadana ;)

Banan vi hoppade var jäkligt trevlig. Vi började på studs (1&2). Fortsatte in på volten och hoppade ett hinder på medellinjen (3). Fortsatte runt till studsen igen (4&5) och så volten på andra sidan (6). Sista hindret var en snedstående oxer (7).

Hon gick på bra, jag kände mig själv väldigt mjuk och följsam i sprången och fick be henne vänta, det funkade väldigt bra. Lyhörd. Blev lite i obalans i ena rundan på hinder nr 3 där jag la mig lite för långt fram, vi ville åt varsitt håll men hon är väldigt följsam och stöttade upp mig. Fortsatte runt och så kom hinder 6 väldigt snabbt ur svängen och hon drog mot 7an. Sedan så var 6an ett blank så hon stannade och tittade på det. Mitt fel då jag inte var med henne på yttersidan och styrde henne mot 6an alldeles för sent. Kände de på mig och lyfte knappt ur sadeln när hon stannade. Hon fick en klapp på halsen och så testade vi igen, med en liten klapp innan och en smack så tog vi oss över utan problem.

Nästa runda gick utan problem, då var det lite högre och hon tog i lite mer i språnget men också blev hon mer lyhörd på mig och bad jag henne vänta gjorde hon det nästan direkt. Bakbommen på oxern låg på 90cm, inget som jag har haft problem med men med en ny häst, och mitt uppehåll på ett år så gjorde de mig lite bubblig i magen. Så efter 6an blundade jag i två steg och drog ett djupt andetag, lugnade mig själv och sträckte upp mig innan jag vände runt henne och styrde mot oxern. Samma ridning, bad henne vänta på mig och hittade perfekt distans så jag bara lättade lite i fingrarna och höll om henne med benen. Tog språnget utan problem och hon hoppade upp sig väldigt bra, inte lika lågt språng och jag kunde lätta lite mer framåt utan problem. Travade av henne med ett leende på läpparna.

Cassiopeia med Kristina Gustafsson i sadeln hos förra ägaren
 
 
Jag är väldigt nöjd med min och hästens insats på hoppträningen, detta var som sagt också en häst jag inte behövde koncentrera mig helt på utan kunde lägga fokus på min egen ridning och hållning. Det kändes helt underbart och jag njöt hela passet, känner mig fortfarande nöjd även idag!
Efter passet var hon trött men stod och njöt när jag borstade av henne och kliade henne. En häst jag ser fram emot att rida mer i framtiden!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback