De perfekta dressyrpasset

Förra torsdagen nalkades dressyr, precis som vanligt varannan vecka. Jag har ju nu Laxen för 3e omgången så vet jag ju hur jag ska få igång honom.
 
Han är svårartad i början och jag börjar själv tagga redan hemma innan jag kör dit, för är jag taggad så kan jag tagga upp Laxen och snurra igång honom. När jag kom dit var han dock halt av hovböld, fick testa på en av de nyare hästarna istället då Kim sommarkurs rida henne var sjuk. Hästen heter Arene och är ett väldigt trevligt sto som flyttade till Olofström i somras. 
 
Vi var bara 3st och Arene är väldigt lättriden, enda som krävdes när hon var uppvärmd var att  finjustera. I alla fall så var det så för mig, vet ju inte hur hon känns för alla andra xD
 
Men jag märke själv att jag själv rider bättre när jag själv slipper lägga 100% koncentration på hästen. När jag mest kan sitta till och slappna av, göra små ändringar med hand, sits och skänkel och sedan ha 70% fokus på mig själv så rätar jag upp missat,  axlarna hamnar i en bättre position och skänklarna ligger stadigare. Dessa 3 är absolut inget problem annars men jag kände att de förbättrades lite. Men något som det var stor förändring på var att mina händer var naturligt högre och i en bättre position över hästen! 
 
Det var så skönt med ett sånt pass speciellt när jag fått kämpa med Loca oxh Laxen. Hästar som absolut inte ger dig något gratis utan kräver din fulla koncentration.
Men det var skönt att få till det där avslappnade passet där jag kunde lägga fokus på mig själv! 
 
 Arene (m ryttare Erika Lindahl - min tränares dotter) // f.2004 // e.Magini u.Garbo ue.Krocket //

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback