3. Första galoppen

Eftersom jag hamnade i en nybörjargrupp och avancerade så snabbt från att ha ridit andra gången till att svänga och volter i trav och trava över cavalettibomma satte de mig i en fortsättningsgrupp med förberedande galopp kl. 11.00. Detta var efter sommaren. 

Så på sommaren kände jag att jag måste ju galoppera på Gerrie och utan att totalt veta HUR jag skulle galoppera så sa mamma att jag skulle skänkla på en av sommarhagarna. Så mamma ledde ner mig i nedersta delen av hagen för jag kunde inte skritta om hon inte gick först. Sedan gick hon till andra sidan och så fick jag lätta på tyglarna och skänkla, fick använda spöet och helt plötsligt så galopperar han. Han galopperar och det var som i sagorna, vinden ven, ögonen tårades och det var JÄTTE roligt! :) Det var min första galopp, efter det så gjorde vi liknande resten av sommaren :) Tur att han var så jäkla snäll och schysst!

Men så började terminen på den lokala ridskolan och fick än en gång Clever och jag stormtrivdes med min nya ridlärare Ulrika. Hon var mer ridlärare än Anna hade varit och det var amazing. Vi red i 45 min istället för 25 och skillnaden var STOR! Vi fick trava och vara mer fria istället för att alla står på led och travar ett varv och sedan tillbaka i ledet. Nu fick vi trava runt utan att behöva stå på led. 

Sedan skulle vi lära oss att fatta galopp och när jag lärt mig detta var det ju superlätt även på fina Gerrie. Och på sommaren slutade jag vara rädd, jag kommer ihåg den dagen när jag kom till Gerrie och inte var rädd för att kratsa hans bakhovar eller leda honom själv. Jag hade stor respekt för hästar fram till sommaren, svårt att tro hur man kan rida utan att ens våga sadla själv? 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback