Konsten att rida rakt fram

Då var det dags för min andra träning på Olofströms Ridcenter och även denna veckan på Skamandros, dagens träning var sitsträning och jag fick ont i magen redan när Karolin sa det. Min sits är ju egentligen skit efter att inte ha ridigt på ett år, inte att sitta rakt i ryggen för det sitter fortfarande i och skänkelläget är ju bra - det sitter i som att cykla lixom. Dock mina händer.... usch!! 
Jag har alltid haft en förkärlek till att rida med "öppen" hand och brett isär med händerna för att göra ledande tygeltag samt rätt lågt med händerna. Det är något som min förra tränare hade behövt klaga mer på efterso jag hela tiden glömde det tidigare och nu är det bara värre!

Skamandros är ju en stor häst som egentligen borde vara rätt tung att rida, men han är känslig och jävligt lyhörd. Han passar egentligen mig ganska bra på det sättet då jag behöver släppa de vanliga hästarna jag brukar rida. Stora, tunga och starka (läs stela också) så jag är ju van att puscha på hästarna när jag rider. Det behövs inte på Skamandros då han har ett ganska bra tryck framåt redan från början. Så det blir lixom för mycket. Karolin sa det och jag märker det själv så när jag väl har samlat honom och fått honom dit jag vill så måste jag slappna av, Karolins ord va: "Nu har du honom rätt, koncentrera dig på din egen ridning" och det är ju precis det jag aldrig har kunnat göra. Speciellt inte med Buddy då jag alltid har fått lägga min fokus på honom, samma med Steffie, Sam och Richie. Alla de senaste hästarna jag ridigt har inte jag fått friheten att jobba med min egen sits.


Så vi red på utebanan, kanonmysigt med kvällssolen som gick ner och det var varmt och skönt :) Härligt att de försöker vara ute så mkt som möjligt, men vi hade voltövningar och mycket ställande. Inga problem, däremot när vi skulle rida rakt fick jag problem. Han flöt till höger och jag hade svårt att fånga upp honom få honom rätt! 
Det är en speciell konst att rida en häst spikrakt, verkar ju vara hur "lätt" som helst eller hur? Njaa... Inte riktigt! hästarna går ju alltid lite snett, räcker med att ett ben går lite utåt eller lite snett och du rider inte längre rakt.

Men så hade vi lite förflyttnar på volt för innerskänkel och där hade vi genast problem. Jag ville ju puscha och pressa som jag brukar göra, han blev lite stressad och förstod inte och allt blev skit! Hittade inte rätt knappar förrän sista gången. Hemskt, har jag tappat så mycket eller måste jag bara ställa om mitt huvud!

Skamandros är i alla fall en väldigt trevlig häst som passar mig bra då han kan vara den som förämdrar min ridning! :D

Fick inga bra bilder så ni får stå ut med två tröttisbilder på en ganska oengagerad häst xD hahah
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback