Tävlingskaos

Okunskap bland ryttare, föräldrar och hästskötare kommer få någon dödad! 

Först var det en incident, en häst som inte ville bli lastad och när den väl kommit upp så fick de väl inte upp bommen snabbt nog för hästen travade helt plötsligt runt på stallplanen. Visst kan man tappa en häst om den är stressad eller sliter sig men tappa en häst er en transport så den springer omkring bland de andra stora hästarna. Detta på en tävling med 105-125cm tävling. Detta är för mig slarv eller okunskap. Hästen fångades in smärtfritt utan att ha gjort någon skada på andra eller sig själv, sedan började de med att försöka dra in den i transporten med en repgrimma. En hård nylongrimma som de stor och drog i, det hade varit bättre med vad som helst. Inte en nylongrimma som skär in i huden på hästen :(


Nästa incident var en häst som sparkat eller på något annat sätt fått över bakbenen ÖVER mellanväggen i transporten. Så den hängde över mellanväggen och blödde och lite så. Hästen fick de ut iaf men inte in igen, de stod med ett grimskaft i ena bettringen och drog. Bettringen flippade upp och bettet vred sig i hästens mun, konstigt att den höjde huvudet och inte ville gå in? Samt att den säkert blivit skrämd också. Hästen fick iprincip lyftas in i transporten men in kom den och iväg kom de. Hoppas den är okej!


Sen när jag ledde runt Missy så var hon lite uppjagad över att Ekita precis försvunnit in i ridhuset, tramsig som hon är ;) Gick runt med henne i träns, benskydd och som vanligt kedjegrimskaft igenom bettringarna och knäppt nedanför. Högrest och stor som hon är gick hon och tittade sig omkring och var lite stirrig som hon kan vara. Inget ovanligt för mig, som varit med sedan hon var åring :) Idag är hon 7år :)
     Men att folk med leder runt hästar inte kan hålla sig till kanterna utan stå mitt på planen mellan alla transporter och inte flytta sig? Mammorna står där och håller i hästen, jag kommer gående med en häst som är lite stirrig och travar runt mig och gnäggar och de ser att jag har en kedja. Beter sig typiskt unghästigt. Ändå står de kvar och tittar och kan inte flytta sig? Respektlöst!
Såg hur någon gick förbi någon annan så nära att den andra hästen strök öronen bakåt och slet upp huvudet, den hade lika gärna kunnat sparka och både ledaren och hästen hade skadat sig.
Men angånde mig och Missy, att de inte flyttar sig ur vägen för ett ekipage? Jag kan ju hålla i Missy och är stark nog att få iaf lite stopp på henne och tur är nog det, annars hade någon blivit skadad idag :( Gick runt med henne så mycket som möjligt så hon hade något att tänka på men hon travade ju och trippade runt iaf. 

Det jag vill komma fram till att det är ingen pay and jump eller träning, det är en riktig tävling, en regionaltävling där den lägsta klassen var 1,05m. Det krävs ändå lite rutin för att hoppa och iaf kunskap om andra hästar. Skulle aldrig lämna över en häst till mina föräldrar, de är okunniga om hästar och även om "min" häst kanske är snäll så kan allt hända. Det är levande djur! Skärpning till alla tycker jag, att hästen är svårlastad med mera är ju en sak men som att inte flytta sig är bara respektlöst!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback