Klätterapan Luca

Idag stod det klättring på schemat! Har två ganska bra "backar" där det körs mycket cross och 4-hulingar så det är mjukt med jord/sand.


Stod i stallet och funderade på om jag skulle ta förbyglen men hoppsadeln brukar ju inte flytta sig så mycket men likt fan gred den ändå bak. Först inte så det besvärade mig men när jag ridigt upp för den branta backen två gånger till låg den längre bak. Bara att sitta av och sadla om, satt sedan upp och skrittade bort för att hon skulle få galoppera och trava av sig på stubbåkern innan jag red tillbaka och hon fick ta backen en sista gång och sedan skritta hela vägen hem på lång tygel. Hon skötte sig väldigt bra och var uppmärksam och tog i och sedan saktade hon av när vi var uppe. 

 
Kort backe med gräs, litet gupp av grus emellan.

Brant backe, är brantare än bilden visar.

Dessa bilder visar ju att man börjar i en typ enorm grop. Här kommer en ritning hur det ser ut :)
Vägen är en grusväg som leder från Djupekås till en minkgård. Där jag har tagit bilderna ovan stod jag precis nedanför skogsstigen som går ner i "gropen" och det var perfekt att starta. Red man upp för den branta kunde man skritta runt hela och komma ner för stigen eller ner för den korta backen. Kunde rida runt lite där nere men ingen mening.

Försökte skritta och trava i den korta, försökte hålla henne i skritt. Tycker skritt och galopp bygger mest muskler i just klättring. Anser att traven sliter för mycket i just trav men skritten är jobbigast för hästen. Skrittade inte uppför så mycket, vet inte när hon blev klättrad sist så ville inte ha allt för mycket mjölksyra och öm häst imorgon :)

Och den branta började jag i trav på eller fattade galopp och det var ju så man får hålla runt halsen och en grym balans för att inte dunsa i sadlen. Hade tyglarna så korta att jag höll framför gummit just för att kunna ta tillbaka henne väl uppe på skogsvägen igen :) 

MOBBA INTE MIN SLARVIGA RITSTIL ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback