Hårdträning med Luca

Igår körde jag en riktig hårdträning, både jag och Luca var riktigt trötta i slutet :)
 
Började jobba länge i skritt, försökte få henne att ta ett bra stöd på halvlång tygel i skritten då och sedan travade jag igång henne också med halvlång tygel :) Hon slängde lite med huvudet och ville inte ta stöd men varje gång hon släppte bettet och sänkte ryggen lite för att kasta med huvudet så drev jag på henne istället för att ta i tyglarna. Något jag fick som tips när jag red en annan häst som gjorde liknande. Tillslut hade vi ökat så pass på mycket att hon fick koncentrera sig själv lite på att hålla balansen och att inte snubbla, hon slutade då glappa och slänga med huvudet och efter några varv runt ridbanan i båda varven kunde jag korta upp tyglarna, steget och också formen på henne. Hon kändes väldigt mjuk efter den uppvärmningen gick det bara bättre och bättre.

Hade stövlarna på mig och kände då att lädren var på tok för långa och kortade upp lädren och jädra va sitsen blev bra igen :) Räckte med ett hål för att hela sitsen skulle komma upp och tillbaka :)

Lät henne sträcka ut lite i galopp i lätt sits, mest för att snurra igång henne. Sedan gick jag tillbaka till travarbetet och gick in på volter, gjorde serpentiner och red lite raka spår på snett igenom. Travarbetet satt som en smäck, hon flyter ju gärna ut mot grinden - speciellt i vänster varv så den sitter i hörnan på kortsidan lagom när man kommer från långsidan. Men nu i travarbetet så flöt hon inte alls ut, då arbetar hon, flyttar sig för skänklarna och är uppmärksam på arbetet och mig än att flyta ut och vilja gå ut från ridbanan. 

Galoppen fick jag sätta upp ett litet högre tempo i, och ställa lite utåt på långsidorna och inåt på kortsidorna. Jobbade mycket med även där få ett stöd och hon skulle hålla takt och temp runt om hela banan. Kortade upp lite och gick in på volten, sedan lite tempoväxling och följa ridbanan igen. Blev en del galopparbete, mest för att få henne att slappna av och följa och även lyssna på mig. Sedan fick hon en längre skrittpass, utan arbete. Bara få slappna av. Red sedan igenom LB:1 programmet, det sitter ju inetsat i mitt huvud efter alla träning jag har gjort inför detta. 
Hon gick fint, behöver balansera upp sig direkt efter galoppen men annars så lyssnade hon fint. Gjorde allt jag bad henne om. 
 
 
Hon fick sträcka ut i trav på längre tyglar och både hon och jag var nöjda men trötta.

På torsdag får vi köra lite kul i skogen och klättra lite tänkte jag! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback