Europavalet

Då var det röstning till EU-valet igår och jag röstade så klart! Inget förtidsröstande utan gick till vallokalen innan jobbet och röstade! Första gången jag röstar och var ju såklart självklart vilka jag skulle rösta på!
 
Jag gjorde SVT's Valkompass för några dagar sedan och resultatet var ju ganska självklart:
 
 
 
Resultatet av röstningen i Sverige är ju pinsamt låg, 48,9% röstade! Det är mindre än hälften av alla Svenskar?!?!
 
 
 
 
 


Resultatet i Sverige och i Sölvesborg är ju kanon!! Men så skämms jag över att jag bor i Hörvik :(


 
 
När man fyller 18år i Sverige så blir man "vuxen" och får helt plötsligt tillåtelse att göra mer grejer. Du får adoptera, ta körkort och dricka alkohol på krogen. Du får även gå och rösta för att påverka Sverige, din kommun och Europa!
 
De som väljer bort att rösta, alltså inte går och röstar, och de som går till sin vallokal men lägger i ett tomt papper - alltså röstar blankt är - är människor jag mår illa av. Ja, ni läste rätt. Jag anser att man ska ta vara på tillfällen när man får rösta och göra skillnad, det är pinsamt att bara 48,9% går och röstar av de som får rösta. Jag anser att när man får rösta, då ska man göra det. Jag har längtat i 2år sedan jag fyllde 18 att få rösta och igår gjorde jag det, rakryggat och leende
 
Men så är det ganska självklart för mig, alla de 51,1% kan inte heller klaga på hur Europa styrs. Det har ingen rätt att ens kommentera politiken i EU eftersom de kunde varit med och påverka men valde att ej göra det!
 

Sedan ni som är utomlands, det finns möjligheter för er OCKSÅ att rösta! 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: fanny

Håller HELT och hållet med dig!! Så jäkla trist att folk struntar i sin chans att påverka vår framtid :(

2014-05-26 @ 16:37:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback