Tänk efter Före

På sistone har de cirkulerat en historia om en tjej som hade enorm otur när hon tog en häst på foder!

 

Historien kan ni läsa här: Klicka HÄR

 

Men det jag ska älta lite här är hur viktigt det verkligen är att ta reda på så mycket som möjligt, ställa frågor och vara nästan lite jobbig. Och låt för guds skull någon gå igenom hästen innan du ens säger JA!

 

Det är precis lika viktigt att ha en veterinär gå igenom hästen när man köper hästen eller tar den på foder. Bara för en ägare säger att hästen har varit skadefri så betyder de verkligen inte att hen talar sanning. Det kommer i vilket av fallen som helst att stå dig som ägare/fodervärd dyrt om det visar sig att hästen är skadad. eller varit skadad.

 

Jag anser att det ligger i både ägarens och köparens/värdens intresse att se till att hästen hålls frisk. Om du som köpare/fodervärd får hem en skadad häst och det slits mer under tiden den är hos dig, vad tror du händer när den gås igenom av veterinär när den ska hem/säljas vidare? Jo, du åker på det så det ryker om det.

 

Personen som tar hästen på foder/köper den betalar den första veterinärbesiktningen MEN om hästen ej går igenom står ägaren för den! Det är ju hen som har en oren häst och det får hen stå för!

     Men när hästen säljs vidare/lämnas tillbaka så är det köpare/ägare som står för besiktningen och precis som tidigare så står säljaren/fodervärlden för den om hästen ej går igenom då hästen blivit oren hos denne. Sen får ägaren besluta om en utredning/behandling ska göras och självrisken på den ska fodervärden stå för. 

 

 

_______________________

 

Sen är man ju ivrig i det hela med köpa eller låna häst att vissa frågor kanske glöms bort och man kanske inte ens ser de där små tecknen. Jag vet, jag har också varit där. 

  • Det är skillnad på en häst som testar och känner obehag! 

 

Skriv gärna ner frågorna, det är ditt ansvar som tittar på hästen att ta reda på allt. Ägaren kommer definitivt inte att berätta ALLT, det finns sidor eller saker hos alla hästar som får de att låta hemska inför en ny person!

 

En standardfråga som jag brukar ställa när jag är och provrider, medryttarhäst som foderhäst, är:

”- Hur är hen när man rider ut, själv?”

-”den är jätte snäll”

”-Perfekt, jag tar och gör det.”

 

Reaktionen på detta brukar vara förvirring om varför man rider ut en främmande häst eller att man inte hittar. Blir däremot reaktionen kraftig om ”varför” eller ”nej det får du inte” eller ”va? vad håller du på med?” då är det kanske något med den här ’jätte snälla’ hästen som inte stämmer? Fundera på det, om hästen hade varit snäll i skogen/trafiken, då skulle de aldrig protestera. I de flesta fallen har de faktiskt varit så att ägarna har gått med på det och frågat om de ska följa med för att visa vägen, då avböjer jag och förklarar varför jag ställde min fråga.

(Detta gör jag ju inte heller om jag känner ägaren sedan tidigare, ser ingen mening med det xD)

 

Men det är viktigt att ta reda på ALLT och sen att KOLLA UPP hästen när man kommer hem. Vem står egentligen som ägare? Har den licens? Har den tävlat? Hur många tidigare ägare? Har den alla vacciner?

 

 

*Research är det näst-viktigaste i ett hästköp/fodervärdsavtal.* 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback