Gramantygel

Jaha, då fick jag nästan slita mitt hår igår igen. Jag förstår inte hur någon kan rekommendera gramantygel?


En vän till mig skrev ett inlägg på facebook där hon frågade om ett tips om starkare bett till en ponnyn som gärna tar bettet och springer i skogen. Hon skriver tydligt att hon tror det är en fas då hon nyligen bytt stall och rider vid nya ridvägar, ponnyn gör inte så annars. 
     Men då börjar problemen med folk som började skriva att de inte tycker man ska betsla upp hästen när min vän är rädd för att en olycka ska hända när ponnyn gör så. 
Men det föreslås lite bett, typ babypelham eller kibblewick, som jag också hade förslått om jag blev tillfrågad!

Så är det en person som föreslår att hon ska testa gramantygel, och efter det ännu en. Hur kan någon sitta bakom en datorskärm och förslå att någon de aldrig sett rida och som kanske inte har ridigt med graman i sitt liv? 
 
 
 
 
 

Jag blev rekommenderad att rida med graman på en av de hästarna jag ridigt men jag avstod då jag vid de tillfället inte kände mig så säker på att rida med gramantygel då jag var osäker på hur mycket jag vågade plocka ihop och när jag skulle släppa efter för hästen. Jag fick senare i livet rida med gramantygel för tränare och jag blev lärd HUR jag skulle ANVÄNDA den RÄTT! Sen är en gramantygel är ganska grymt att använda och det är inget man bör sitta och traggla med varje dag, jag kan använda den ibland som stöd vid markarbete eller om hästen har överskotts energi och kanske inte kan koncentrera sig vid arbetet, då kan man använda en gramantygel som hjälp för att visa den ner och sen SLÄPPA EFTER! 
 
Som ni ser, kan en gramantygel missskötas och användas till att dra in hästen huvud som en genväg till "arbete".
 

Men där jag använder gramanen mest är just vid uteritt, som en SÄKERHETSÅTGÄRD! 
En häst som jag red under mitt jobb förra sommaren blev lite hård i munnen och pulsade på ganska bra i skogen. Inget jag har problem med annars men när men har 10 barn bakom sig med hästar de kanske inte klarar av att kontrollera om min skulle börja springa på. I detta tillfället är det farligt med en sån häst jag red, men älskade att rida ut henne och det var inget jag tänkte sluta med. Då blev gramantyglen ett stort +, just i galoppen eller vissa delar av traven. När hon brörjade dra i galoppen eller traven kunde jag knyta handen och samla den undretygeln och få in hennes näsa lite så att hon blev uppmärksam på mina hjälper. Så fort hon saktade in och lyssnade, släppte jag efter och ofta var det bara hängande då hon lyssnade fint :) 
 
 
Men min väns ponny, jag tvivlar på att min vän har använd gramantygel tidigare och ge sig ut i skogen med en gramantygel om man inte vet hur den ska användas eller hur man ens ska hålla den, det är livsfarligt! Sen att jag tror att en gramantygel hade hjälp på hennes ponny, det är en annan sak.
Och ja, jag kan säga det, jag har ridigt ponnyn! ;)
 

Du hittar hennes blogg ----> Hääär!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback