Leifs Restaurang

"Mannerström på Gropen" heter den mysiga och fräscha restaurangen som Leif Mannerström har startat med ungdomar och vuxna som inte har något jobb eller inte har kunnat få jobb pågrund av en lite besvärlig bakgrund. Den sänds på TV4 kl. 21.00-22.00 på Onsdagar :) Väldigt trevlig serie och Leif gör en kanongrej!



Men min point är att de är föööör kaxiga. Jag som gått utbildning och nu jobbat som kock över 1år på två olika krogar i två olika delar av landet. Jag vet hur hetsigt och stressigt det är i ett kök och man måste hela tiden ha huvudet på skaft. Det är när man är kaxig och tappar koncentrartionen för en sekund så sitter man i skiten om man har mycket en kväll. Sånna kvällar blir jag lätt frustrerad men reder ut det gör jag ju, men detta har lärt mig att inte vara kaxig inför hur några gäster vi än har. I Stockholm hade vi över 200 gäster en vanlig kväll medan över 500 gäster de där rekorkvällarna under sommaren 2013, då var jag nervös och lite för stressad men tackar gudarna för kökschefen Azad och Souchefen Magnus, saknar de båda, men de stöttade mig otroligt. Medan där jag jobbar nu sätter vi 120 på en sittning om alla platser är fyllda med både inne och på uteserveringen. Men när vi har fullt inne, runt 60 personer blir jag nervös. Allt beror på menyn!


Men back to the point!

Sitter och kollar på detta nu, Krister han är verkligen engagerad men hans uttryck får mig att gå i taket. Senaste för fem minuter sedan sa han: "men vi är ju riktiga kockar och servitriser" och jag bara gapade. Inför branchfolk säger inte jag att jag är kock, jag är anställd som kock men skulle aldrig säga det branchfolk som kan sin sak. Till andra folk säger jag ju självklart att jag är kock för alla har inte 100% koll på vad de innebär. Jag har träffat de som jobbat i banschen i 20år men de kallar fortfarande inte sig själva kockar!

Sen att de lallar runt och gnäller konstant, och kan inte få in i huvudet att de jobbar i ett serviceyrke kan också irritera mig. De måste ha lite struktur MEN då hoppas det av från höger och vänster :( Tråkigt att de inte biter ihop och jobbar på, det är en enorm chans för dem och Leif gör en bra grej.

Men att kräva så mycket från dem som Leif och Olle, köksmästaren - handledare, gör måste nog tänkas om, detta är människor utan en utbildning inom yrket och inte har koll på allt. De är som 17 åringarna som precis börjat gymnasiet. 

De behöver tid! Kämpa på! :D

Och var inte så kaxiga...

Kommentarer
Postat av: Maja

Ja jag var bara där en kort visit, men det var verkligen super mysig ö och härlig stämning. Hade gärna spenderat mera av sommaren där. :)

2014-08-28 @ 13:49:07
URL: http://majyaa.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback