Dag 19 Din åsikt om minkarna

Jag gillar en sida som heter Djurens Rätt på facebook just för jag är emot djurplågeri MEN dessa diskutioner som har varit sista tiden gör mig så irriterad. Jag bor ute på Listerlandet, Sölvesborg, där kryllar det av minkgårdar fulla med minkar så jag bor runt dessa och har växt upp runt minknäring.

Jag ser därför minkarna som en industri, en industri precis som kor, grisar och höns - den industrin där djur föds upp för ett ändamål. Att bli mat eller i detta fallet, ge kläder. 
 
Nu är gnället också för deras små burar, visst, de är små men hamsterburen eller kaninburen som alla föräldrar köper till sina barn? De är lika stora och står INNOMHUS, minkarna är iaf utomhus. Dessa stackars kaniner, hamstrar, marsvin och råttor lever precis likadant som minkarna och alla ska de dö förr eller senare. 

För om man ska snacka illa om minkhantering, hur går det till när ni sätter en kedja runt er hunds hals och sliter i den när hunden försöker springa lite fritt (som den är skapad för) eller när ni håller er katt inomhus eller har den i sele? De är också skapta för att ströva fritt! För att inte tala om att stänga in en häst i en box och tvinga på den en järnbit i munnen och en sadel på ryggen?! 
 
 
Nu säger inte jag att detta är fel, jag har haft en innekatt och rider själv. Har själ haft kanin i bur, dock utomhus och kaninen sprang löst på gräsmattan 8 timmar/dag.
Jag säger inte att jag tycker detta fel men om man ska jämföra är detta nästan värre.



Så alla ni som tycker att minknäringen är så fruktansvärd, har ni egna djur? Har era barn en kanin? Äter ni kött? Äter i fisk? Eller Skaldjur som kokas levande för er skull?! 

Det är sån jävla dubbelmoral! Om ni ska få minknäringen att sluta, då kanske ni ska sluta med de liknande sakerna så folk som jag, som håller på minknäringen, inte får massor med mot argument?



Sen, sitt inte bakom er jävla skärm och påstå massa saker. Gå ut, möt mig eller någon av ägarna till dessa farmar och prata. Argumentera! Att sitta bakom skärmar och påstå hit och dit är sååååå töntigt och för att inte tala om hur fegt det är!!

Och ni som tänker samma sak om mig, jag är inte feg, ring mig eller kom och snacka mig - jag finns på Sandhamn, Stockholm! :) Bring it on...

Kommentarer
Postat av: Emilia

Äntligen någon som kan uttrycka sina åsikter bra!

Svar: :)
hkmama.blogg.se

2013-07-27 @ 20:44:11
Postat av: Lina Eliasson

Bra skrivet Maria! Tänk bara på alla kor som står uppbundna på samma plats hela året för att släppas ut på sommaren. Då alla barnfamiljer ska komma och kolla för att kossorna är så glada! Inte undra på när dom står på samma plats resterande 9 månaderna.

Svar: Haha, det tänkte jag inte ens på ;) Bra där! :)
hkmama.blogg.se

2013-07-29 @ 22:33:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback