andras hästhantering

jag såg en video idag som tydligen gjort många upprörda, sett den lite överallt och jag kände lite att jag får kommentera. här såg jag den senast: http://emmiepersson.se/2013/february/stryk-borde-hon-ha.html#comment



Det är någon fransk kurs med hantering av häst i repgrimma. Självklart måste jag försvara det lite då man inte förstår vad hon säger, inte jag iallafall!
Jag dömer också att hästen är ganska ung och det finns en anledning till varför man åker på såna kurser eller tar hjälp av någon ;)
Men jag försvarar inte henne när hon rycker såååå mycket, bestämd ska man vara men man måste ändå vara försiktig med en repgrimma då de finns knutar på de som ska trycka där hästen är lite känslig för reaktion. inte som en vanlig grimma som är ett brett band över hästens nacke och nosrygg.

Hästen gick emot henne när hon inte bad den och den backade ju inte = tillsägning. dock jävlingt mycke ryckande, sen att hon sparkar till den kan jag känna var jäkligt dåligt! sen blir ju hästen jätte rädd och väntar på slag i huvudet och därav försöker den fly, den snurrar och hon försöker få den att inte vara rädd för hennes hand. kunde skett på annat sätt, bättre sätt. Men de kommer ju troligen till henne för att något hjälper, hästen är ju relativt lugn och hon kan klappa den över huvudet med ganska raska rörelser. kanske inte säkert dock att hästen förstått att den skulle stått stilla eller backat från början.

jag känner på mig att helvetet kommer rasa över mig för de jag nyss skrivit. någon kommer säkert tänka "hon håller med djurplågaren" det hade jag tänkt om jag inte hade tittat på filmen med öppet sinne. de som är inställda på att det kommer visa djurplågeri ser bara sparken och att hon rycker i hästen.


men som slutsats, visst gjorde hon en del fel, det va en lätt övning som gick mycket överstyr och kunde stoppats, men jag såg också uppfostring i videon. hästar i det fria biter, slår och sparkar varandra som uppfostran.

Skulle jag låtit henne göra det om det var min häst som jag tagit med mig? Aldrig! jag hade tagit över hästen och löst det på MITT sätt!

än en gång, jag ser övervåldet i filmen men det finns människor som slår sina hästar dagligen, detta var en händelse! Det finns folk här i Sverige som elchockar hästarna för att de ska springa snabbare, folk i hela världen som behandlar sina djur som skit. detta kanske var en gång och det råkade hamna på film eller så totalt misshandlar hon sina egna hästar. vem vet?


plz do not kill me for posting this..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback