Uppvärmda hästar

Jag säger bara: vilken lyx!


Fick båda hästarna uppvärmda i måndags!

Först ut var Buddy som vanligt men denna gången red Monica honom före mig i "Drop In" gruppen :) Han var redan varm i kläderna när jag fick honom och han ville fram och jobba xD Sen när han väl kom till arbetet så var han sjukt trött. Iaf när vi galopperade och travade mot slutet men fy fan va duktig han var! Från att jag travade gick han i form nästan hela passet, det var några minuter i varje gångart han inte ville samla ihop sig men över lag så gick han i form hela passet! Sedan när han var mjuk i galoppen, i BÅDA varven och dom andra fortsatte saktade jag av till skritt och skrittade honom på långa tyglar. Han var trött stakarn ;)
Då hade ändå jag drivit honom framåt halva lektionen, han hjälpte inte precis till xD Haha, är inte de Buddy i ett nötskal? Kan han så slipper han xD

Ett exempel var ju när vi red på rakt spår då blev han orm och slingrade sig hit och dit xD Han har ju lätt för att flytta sig, det är därför vi alltid får beröm av Pia för våra skänkelvikningar *stolt* :D Men att rakställa honom, det handlar ju inte bara om att "halsen ska vara rak", hela hästens kropp ska vara mellan skänklarna och framför handen :) (tolka mig rätt)

Mycket cred till mig och min älskling som båda skötte oss så JÄVLA bra och FY FAN va jag älskar den hästen. I vått och torrt!
Idag var han då speciellt fantastisk och skulle egentligen vilja trimma lite hoppning imorgon men tyvärr så är de pay and jump så jag får tagga extra till nästa vecka. Synd också att jag inte hinner med Pia denna veckan heller. hade varit perfekt om vi hade fått hoppträningen imorgon också! :D

Winnetou My-Mate <33






Nästa kandidat är en nykomling som kom i sommras!

Namn: Zimón
Född: 1995
Färg: Fux (<3)
Tecken: Vita strumpor bak, vit markering högre fram, bläs
Ras: Svenskt Halvblod
Mkh: ca 170
u. Zamantha
ue. Magini
e. Primör

Min förra foderhäst (som ni kommer få läsa om snart i min häst historia) hade Urbino och Utrillo på sin mammas sida i sin stam. Zimón har Utrillo på sin mammas och Urbino på sin pappas sida.
Men hade fått för mig att jag såg Uttini i hans stamtavla men kan ha fel, nog bara sett det lite snabbt!

Fick mig iaf en funderare när de gällde Zimon. Var väldigt knepig att rida! Han var hård i munnen, lite döv för hjälperna men samtidigt väldigt känslig! Det var allt på en gång! När han slappnade av sedan hade man inget i handen för han tog aldrig stöd på bettet!!

Bettan sa att han brukade låtsas om som om han inte kände hjälperna och sen när man sa till honom en gång till hade han "skjutit iväg" och då hade alla bromsat så han hade saktat av igen xD haha, konstig häst?

Men när jag väl hittat honom och han gick lite där han skulle och man hade honom rätt så kändes han bra! Saknade bara stödet på bettet men det kommer att komma, jag lovar! Jag är så taggad till måndag när jag får arbeta mer med honom! :D



En bild från sista ridlägret i sommar :)  Snygg va?!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback