Intensiv Intervallträning

Blev ett lätt pass i lördags, blev valjerundan i regnet! ;) Drog på mig jacka, regnskydd över brallorna och på med ett ländtäcke (tunt fodrat), det sista jag vill är att han ska värmas upp och sedan kylas ner igen :( Vill inte att han ska bli sjuk! Annars brukar jag spänna hans träns så pass mycket det behövs, vet precis i vilka "hål" allt ska sitta. Gör det i sömnen typ men satte alla remmar idag jättelöst. Lät honom springa på lång tygel och vet ni vad? Han bjöd, ville inte sakta av och pulserade på. JA!!! ÄNTLIGEN! Så passet var lyckat eftersom han skulle rastas av :)


Igår söndag blev det andra bullar, vi startade med att skritta en jäkla stund för att sedan trava lite stockar för att värma upp hans stela ben. LIte galopp och något skutt över lite större stockar. (Stockar = liggande på marken, inte högre än 50) sedan skrittade vi vidare mot Ryssberget där jag värmde upp honom i trav på halvlångtygel. Sedan startade jag med intervallträningen.

Jag kände direkt att han aldrig skulle orka 2 minuter galopp, 2 minuter skritt så galopperade 1 minut och skittade 1,5 minut. Galopp 1 minut och skritt 1,5 minut :) Gjorde det så typ 5 gånger och sista galoppen kände jag hur trött han började bli s pressade på honom till att galoppera snabbare och sträcka ut. Hade innan arbetat honom i galopperna så han fick mjuka på hela kroppen.
- Men jag har nog aldrig suttit på en häst som har tagit så långa steg som Buddy tog då, inte ens Colin som mäter 183 i mkh mätte sig med Buddys galopp (han är ca. 165 i mkh) :D Så bad honom öka takt och tempo ytterligare och tjhooade lyckligt när vi dundrade fram! :D Sedan gjorde jag halt, satt av, spände upp sadelgjorden, tränset och drog upp stigbyglarna innan han fick godis och så gick jag ner för hela ryggberget med honom så han kunde slappna av riktigt och få ner pulsen. Väl nere fick han beta lite medan jag sadlade om lite smått. Förbyglen hindrar sadeln från att glida bakåt men eftersom jag spänt upp gjorden så den hängde 5 cm från honom så kasade sadlen! xD Haha! Så sadlade om, satt upp och skrittade hela vägen hem från skjutbanan och gud va pigg och alert han var!
Bästaste Buddy! <3


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback