Finnemang!

Idag är man öm!

Idrottslektionen igår var hård för benen och min cykeltur upp till Boke var lika hård den också. Om inte värre?
Nå, iaf.. När jag kom blev det till agera och hjälpa föräldrar och barn med de små pollarna vi har på boke ;P
Det visade sig att sötizen Alf hade lite ont i magen och ville lägga sig så vi flyttade han till en box öch fick lite tillskott innan han vilade och sedan lunkade fram på en lätt lektion. Pigg och glad :)

Men dom var bara 4 på en lektikon så smet in med Steffie för lite galopparbete!! ;P
Igår blev det tömkörning och lek så hon var piggelin idag så började arbeta i skritt på en 4-kantig mittenvolt. Följde de andra på lektionen och eftersom dom inte var så erfarna gick jag snart över till att trava igång Steffie bredvid och när dom sedan gjorde travarbete på 4-kanten gjorde jag det istället i galopp.



Vi red i ett varv och gick in på "A" volten och så galopperade vi ner och gick in på mittvolten 1 varv och så ner till volt B.  Efter de, mittvolten igen och så volt A. Capish?

Bra arbete för mig och Steffanie då jag måste få med hennes yttersida. Emellanåt tog jag henne i trav och hon lyssnade super! Var jätte duktig jue!
- så när de red på mittvolten igen arbetade jag i galopp på volt B och så kom dom och galopperade också och så fortsatte jag att arbeta. Hon blev mjuk och rörlig, lät då henne rusa lite och öka xD Satte mig och tog tillbaka henne och arbetade henne s tills hon slappnade av, mer lek ;) Söta lilla ponny ;D


Men så var det nästas tur, Bettan hade tagit ut Buddy till lektionen innan min och satt själv och red. Jag ville se hur han gick när han mjuknade men Bettan rider ju honom nått sjukt. Jag kände mig missnöjd med mig själv, misslyckad! Hemskt! Så när jag satt upp var han mjuk och redan arbetad men Bettan hade använt gramantygel så när jag fick honom efter att ha skrittat på långa tyglar fick jag inte tillbaka honom till den mjuka formen.
Alltså, en gramantyglen gör inte att hästen arbetar utan att hitta en mjukare form och när hästen börjar arbeta, gör den ingen inverkan och hänger löst. Det är alltså en hjälp för att få hästen mjukare och hitta de små felen som man kan komma åt då. hoppas ni förstår?

- Men så fick jag supersvårt i början då jag frös, var stel och ryggen värkte! Alltså orkade´jag inte i traven men han slappnade av lite grann och i galoppen när vi arbetade fick jag verkligen igenom honom. Det tog lite tid och jag tillslut fick morra på mig själv för att orka hålla ihop honom. Han är stark, tung och stel att rida. När han går i form är han inte längre stel eller stark utan han har ett sug i bettet MEN är fortfarande jätte tung att rida och det är vad jag måste öva på. Att själv orkar få igenom honom och orkar hålla upp honom. Måste också lära mig att vid de, inte låsa mig i handen och slappna av! :)



Så, både Steffie och Buddy blev arbetade riktigt i galopp igår. Sjukt nöjd!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback