Från lugn och stel till nervig och mjuk

Kom till stallet och hoppades att Buddy skulle gå men inget jag faktiskt själv trodde på då hans öga vägrar bli bra! Det ser bättre ut och han öppnar upp det fint men de vill ändå inte läka klart så medicineringen fortsätter några dagar till :/

Så gick in och läste på pappret, där stod det Bell. Bara att ta sitt pickepack och palla sig ut i ridhuset och vänta tills Emelie var klar med henne. Fan, första gången jag rider henne på 2 år, hon är en helt annan häst. Hon är vinglig, tappar lätt balansen och ängslig.. Hur ska jag göra?

Gammal bild på mig och Bell, säkert 2 år gammal. Tror detta är 2 veckor innan hon blev skadad och då tog det inte lång tid innan hon åkte..


Tycker hon gick fint i traven så jag satt ner, rida lätt var assvårt. Hon är känslig för supermycket, de räckte med att lyfta blicken och flytta bak höger axel 2cm för att hon skulle falla ner och gå riktigt bra! Men så skulle vi galoppera och helvete vad dåligt de gick. Fick för det första inte henne i galopp?! Vet inte om det var jag eller om hon var trött över att ha gått 2 lektioner? Hur ska man då kunna göra galopparbete om hon bara faller isär? Det var inte alls roligt, jag vill ha Buddy.

- Vill byta det ängsliga och mjuka stoet till den stela och "lata" valacken!
Jag har lärt mig att rida Winnetou, lärt mig att sätta ihop honom så pass mycket att han mår bra av det!
Och Bell där jag inte ens kan få ett jämnt stöd på båda tyglarna. Usch, jag vill inte!

- Nu är ju Bell super trevlig i sättet och i ridningen egentligen men jag förstår inte varför jag fick henne? Ska jag då rida henne 2 gånger - byta häst på hoppningen till någon de var evigheter sedan jag hoppade och sedan byta tillbaka till Bell för ännu en gång och sedan byta häst igen?

- Bettan sa att hon hade en tanke med det hela och kan kanske  förstå den. Alla tjatar ju på att jag inte borde rida Buddy. Fick höra från dressyrtränaren att jag var bättre än honom, att han inte var någon häst att satsa på..
Jag börjar lipa asså, jag tycker om honom! Det finns ingen på ridskolan som jag fattat så mycket tycke för och njuter av att rida som jag gör med Buddy. Visst han kan vara asjobbig och sketa stel men då får man leka av honom och låta honom hållas i några dagar innan man får jobba ihop honom på riktigt. Jag kan leva med en sån häst.


Men då rä ju min fråga, om jag inte ska satsa på Buddy. VEM SKA JAG SATSA PÅ? VILKA SKA JAG RIDA? VILKA SKA JAG UTVECKLAS PÅ?
En ridskola är ju en ridskola, det finns begränsat med hästar och kanske just inga man behöver?

Jag känner själv att jag vill ha en häst jag ska kunna rida i alla gångarter. Inte att de ska gå fint i början men som man iaf kan rida i alla gångarter utan att deras balans ger vika och dom håller på att trilla..

Argh! Jag vet inte.. :'( Allt känns skit!


Kommentarer
Postat av: Stina

En sak har jag lärt mig: tro på varje häst utifrån dess förutsättningar. Gillar du buddy så mycket så utveckla honom så mycket han kan utvecklas. Ta honom så långt han klarar av.

2012-02-28 @ 10:50:59
URL: http://santinaafsire.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback