Western ridning

Ryktade min prinsessa snabbt igår och sedan sadla och på med repgrimman. Först när jag skulle gå så undrade hon nog varför jag bytte en grimma mot en annan. Men tog tränset hängande på armen och gick ut i paddocken.
Ledde först runt henne lite, tog tyglarna över huvudet på henne och tog varsin hand på varsin sida och typ bad henne gå framåt och svängde, stanna och backade. Hon lyssnade bra. Då satte jag över tyglarna i sidorna på repgrimman och satt upp. Skrittade och travade lite så sedan hjälpte Fanny mig att sätta ner dom där nere.


HOn lyssnade skitbra, blev impad av henne. Tom. i galopp!

Och vet nu vad, i traven och lite i skritten så pushade hon framåt, mot grimman precis som om hon tog stöd. Jag höll ändå aldrig hårt i henne!
Det kändes otroligt! :D

Hon tog de jätte fint och accepterade helt enkelt.

Red mycket med en hand och nästan bara med sätet.

Att rida med repgrimma förbättrar alltjag behöver öva på:

*Låga händer = måste hålla upp händerna annars slår tyglarna henne i huvuvdet
*Sits = man rider med sitsen och utan att vara rak i ryggen lyssnar hon ej
*Skänklarna = styr med skänklar och sits - viktigt att trampa ner

Söta Steffie (dock kassa mobilbilder)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback