Dressyrpass

Blev Buddy i fredags på dressyren och i måndags var han helt omöjlig så tänkte bara possitivt och laddade honom till tusen så när vi väl kom in i ridhuset efter att ha skrittat runt i paddocken och på stallplanen var han ganska pigg och både Pia och Monica undrade var jag hade gjort med honom ;) Allt gick bra i början, började lossa honom i skritten, traven och i galoppen. Han släppte först i galoppen till mig på vänster sidan men annars var han almänt stel även under övningarna, gjorde samma övningar som förra söndagen, inlägget hittar du HÄR.

Men han vill verkligen inte släppa och mjukta på vänstersidan så jag bestämde mig för ett gummiband som hjälp. Just för hästen, så att han kunde gå på och må bra när han får höja ryggen. Det har inget med att jag ej kan arbeta honom, för de kan jag. Han är bara så stel - har troligen lite låsningar - värre än Bogart hade men hans släppte ju tillslut precis som Sams. Det ville inte Buddys så Pia flyttade ner tyglarna tills den nedre ringen i bettet - inlägget om hans bett hittar ni HÄR.

Och med väl gummibandet på gick det mycket enklare och när vi hade tagit sista galoppen och skulle göra lite skänkelvikning var han superfin. Jobbade jävligt fint och flyttade sig för minsta lilla rörelse och sedan fick vi trava lite fritt tills vi kände oss nöjda och jag började kämpa i höger varv - hans lätta. Och vips så hängde gummibandet slakt och han arbetade faktids så jag fortsatte trava, gjorde volter, vände rätt över ridbanan och bytte varv några gånger. När alla andra skrittade av lät jag han ändå trava på då han behövde det. Sedan gav jag honom långa tyglar och lät honom sakta av när han vill - nästa direkt xD
Satt av och gick runt med honom tills andningen hade gått ner och han hade svalnat lite. Då gick jag in med honom och han fick gooodis :D

Så duktig liten gosse han var :)

Och det kändes jätte bra i slutet efter mycket kämpande ^^

Kommentarer
Postat av: Fanny

Awesome ! :D hade velat se det passet!

2011-11-20 @ 18:19:27
URL: http://lindelou.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback