Lektimme

Blev ingen ridning på Steffanie igår då hon har ont i ryggen så tog istället tränsade henne, kopplade loss tyglarna och satte ett grimskaft i ena bettringen (inte alls bra! JAG VET!), men för att hon ska lyssna på mig utan att jag tar i henne. Började enkelt och gå runt med henne så hoon lufsade på. Sedan efter en stund knäppte jag oss henne och väntade mig att hon skulle galoppera runt i evigheter men hon följde efter mig när jag gick. Stannade även när jag gjorde det. Beröm med godis. Hade hela fickan full..
     Så gick jag, stannade, gick, stannade. Hon lyssnade superbra - utan att tigga godis. Så började vända rätt över, volta och lite sånt enkla saker som att byta varv. Hon bytte tom. sida! Skills.. <3

Så jag tänkte: i trav då?

Jag visade visade henne att jag hade godis först och gick med henne tills hon slutade att tigga och började sedan springa och vet ni vad? Hon travade på bredvid mig. Joggade säkert mer än ett varv innan jag saktade ner och hon gjorde det samma. Godis..
Bytte varv, samma sak där. Lika duktig. Godis :)

Varvade med skritt och lite trav i de olia varven. Mycket beröm :)
Sedan kom Mattis in med Winnie så jag fick koppla henne några varv sedan höll jag på "volten" vid A och vågde knäppa loss henne. Hon gick lugnt efter mig, över när jag inte hade en vägg som stöd på andra sidan. Hon tittade lite men det räckte med ett "kom" så vände hon på huvudet och ägnade sig åt mig. Även i trav följde hon mig.
     Sen kom Elin in med Pastis och jag kopplade henne igen men så höll jag på "volten" och släppte henne. Testade i både skritt och trav, båda varven. Hon lyssnade fint, även när Mattis och Elin travade så lyssnade Steffie på mig. Men när Elin började galoppera ville jag inte riskera något så jag kopplade henne och då blev hon helt chockad. jag såg de i hennes blick: men jag visade ju att jag kan gå bredvid dig

Men hade ändå varit där inne i 30 min så jag var klar. Tog in henne, kollade om sadeln klämmde. Satt ej åt där hon hade ont så jag slängde på henne ett fleccetäcke - hon klipptes i söndags - och hade teori i 1h 30min och sedan så kände Bettan på henne. Hon var varm och lite svullen på ett ställe i ryggen så hämtade lite liniment som vi använde och så grejade Bettan lite med henne. Sedan ar de sovdags för hesten :)

Hoppas hon mår bra om några dagar, ska in där så hon får röra på sig och sedan så blir de lita liniment och kanske lite massage för den lilla damen ;)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback