Fläckig Hoppträning

Hoppträning i måndagskväll och det blev den ”fläckiga” hästen vid namn Sam.
Hade inte hoppat honom sen innan love började och då gick det lite sådär. Då blev det mest skutt rakt upp i luften, alltså att han gick intill och bara sköt upp sig rakt upp och rakt ner på andra sidan.  Pga. Av att Birgitta inte kunnat rida under vintern har ju jag gjort de men jag har inte hoppat honom o jädrar va han hoppade. Inte ett enda skutt rakt upp i luften. Bara fina (och lite klumpiga, ibland) skutt! :D


Vi var bara 3 st i gruppen. Jag på Sam, Linda på Clever och Johanna på Rodrika.
Såhär såg de ut;

Det bestod utav lite bommar sedan a en linje. Första hindret var ett litet räcke på typ kanske 50. Ett plank som ar vågigt o målat i gult, orange o röt. Sedan var de andra en mur. Som snart blev en muroxer.


Vi tar allt från början, jag var taggat till 1000 medan Sam stod o tuggade hö när jag tog ut honom. Sedan var han superseeeeeg när jag satt upp och väldigt stel, men precis som vanligt i början. Men så värmde i upp lite och allt gick bra, vänster bak hackar upp sig lite ibland men det hör nu till vardagen. Går inte att rida Sam i ridhus utan att hans vänstra bak hänger upp sig under ett steg o det blir lite otakt. Men de e Sams stil ;P Eh, sedan började vi med bommarna o han lullade upp, blev superlång först och skärpte sig inte förrän jag samlade ihop honom så mycket som det gick vid de stadiet. Vi började sedan med dom lite upphöjda bommarna, Sam snubblar självklart över dom för att märker inte att dom är upphöjda. Men sedan är han inte så kaxig utan lyfter stort och fint på hovarna. Så pass mycket att det blir en jämn och mjukt takt att rida lätt i. Han var duktig, superduktig. Sedan skulle vi hoppa och då en liten ”linje” på 11,5m. Typ 3 galoppsprång. Egentligen är 3 galoppsprång typ 14m och 2 typ 10m eller nått. Vi började o Sam han lyfte på benen, när han hade hoppat typ 2 gånger dom små räcken, då gick det upp ett ljus på Sam. Han kom på att han hoppade och att det var roligt så han stressade upp sig sådär igen. Slängde med huvudet och blev bara längre och längre. Nada kontroll hade jag ju då så försökte hålla tillbaka honom lite och det tog 2 gånger innan han lugnat ner sig något att jag kunde hålla om och få hon lite framåt utan att han rusade och då kom vi superbra. Sedan höjde Bettan och vi hoppade de också. Utan problem. Sedan blev det en oxer och då kom vi igen men då koncentrerade Sam sig så mycket på oxern att han glömde hoppa räcket innan och det blev lite plockepinn med hans ben o bommarna men de gick fint. Nästa gång hoppade han riktigt fint och över oxern också. Bettan höjde o vi hoppade, jag fick i uppgift att rätta till min sits då jag inte skulle luta överkroppen för långt fram då han blev tung o lång i sin landning. Nästa gång tänkte jag på detta och vi gjorde det perfekt. Dock blev han så jädra stark sen o hängde sig på bettet. Tur att det var gummibettet och inte det andra skarpa westernbettet.

Men sedan höjde Bettan och då sa hon att bakbommen på oxern låg på kanske 80cm. Jag blev genast lite nervig men red Sam precis som vanligt och vet ni vad. HAN HOPPADE SKITFINT! Tog 3 skitbra galoppsprång innan han lyfte mjukt över. Jag trodde jag var klar men då höjde hon ytterligare. Både fram o bakbom. När jag red an mot dom igen så bad jag till gud att Birgitta hade hoppat honom så högt innan, sedan gick bara en tanke genom huvudet. Jag klarar de! Och det gjorde jag, vi red an, lyfte över de första, fortsatte i 3 galoppsprång. , jag höll upp, höjde handen, red med sätet. Sam lyfte frambenen, jag reste mig upp i hoppsits. Vi hoppade i slowmotion, 1000 tankar snurrade i huvudet men en enda stack ut. –” Sam är underbar” Vi landade snyggt på andra sidan och jag klappade honom som bara den. Då räckte de, jag var nöjd, Sam vill nog hoppa mera men han var trött. Det kände jag. Så jag satt av och han fick godis innan jag gick med honom medan Linda o Johanna hoppade Clever o Rodrika samma höjd o sedan fick Johanna kämpa med Rodrika på ännu lite högre.
Det var en underbar träning, Sam skötte sig underbart. Rena rama drömhästen! <3

Kommentarer
Postat av: Fanny

Vad kul att höra :) Kul att han går framåt i hoppningen :D Ni passar bra ihop du och Sam, ni hör ihop på något sätt.



Dock är ett galoppsprång för storhäst 3-3.5 m ungefär, så 2 galoppsprång blir ca 7m :) och 3 blir 10-11 m ungefär :)

2011-01-26 @ 16:24:29
URL: http://lindelou.blogg.se/
Postat av: Fanny

Haha jag är allt bra trött, nu menade jag ju enbart galoppsprången och glömde räkna med sprången, alltså landningen och avstampet, och då blir ju sträckan längre såklart. Babbel babbel, hoppas du fattar vad jag menade iaf =P

2011-01-26 @ 16:27:17
URL: http://lindelou.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback