Kommentar

"Inget gummiband?? det är väl ägaren som bestämmer vad som ingår i utrustning eller!! står ju på skylten"


Svar: Jo, visst är det så men jag tog ut henne och Bettan (tränaren) sa inget om det och ett gummiband drar bara in hästen huvud mot bogarna eller att det hamnar i "form-position".Gummiband är ju en form av hjälpmedel i ridningen men klarar man av att arbeta hästen i rätt form från början ser jag ingen anledning att använda gummiband. En häst jobbar ju inte bara för att den går och kröker på nacken! Jag jobbade henne så bra så hon höjde ryggen o trampade på fint med stora och luftiga steg.
     Btw, om jag nu skulle haft gummiband så hade nog Bettan isf sagt till mig eller hämtat ett. Svårare än så är det ju inte, jag tänkte att jag skulle testa utan och se om jag kunde jobba ihop henne.
- Jag säger inte heller nu att hon gick i form hela tiden men när jag mjukat upp henne gick hon sedan jätte fint och Bettan gav mig massa tips hur jag skulle göra, precis som en tränare ska..

Kommentarer
Postat av: Jessica

Jag skulle rekommendera snodd/gummiband starkt till de som vet hur den ska användas, Snodden ska inte tvinga hästen att gå i "form" alltså att bära upp ryggen utan bara vara en hjälp. Snodd är oxå oerhört bra om man själva vill jobba på sin sits eller på balansen, eftersom att hästen jobbar mer "rätt" och trampar under sig på ett annats sätt.

Tänkte bara små inflika lite haha ;)

Något att tänka på och som många gör fel är att spänna snodden för hårt så hästen går över den så kallade "Lodplanet" Det skadar hästen.

Ha en bra kväll kram!

2010-11-27 @ 19:39:05
URL: http://fnissefia.blogg.se/
Postat av: Jessica

Låter som att du iaf fatta det!

Låter bra!

Fortsätt så! :)

Men sen är man ju en skickligare ryttare ju mindre hjälper du rider med!

Kan hästen gå rätt och bra utan hjälper har du gjort ditt jobb!

Keep it up!

Kram hare!:)

2010-11-28 @ 22:23:45
URL: http://fnissefia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback