Hoppträning!

Clements min flygare <3

Herregud vad han kan, den ponnyn! :D

Träning med Clements och jag säger bara: Underbart, underbart!

Första hoppträningen som jag inte skulle ha min säkerhetsväst på mig och så skönt som det var. Mer kontroll över ponnyn och mycket, mycket bättre sits! Jag säger bara: Ni som använder säkerhetsväst, testa att rida utan! Det är så mycket bättre, man får kanske träningsvärk i ryggmusklerna först men det är hälsosamt!
Jag var helt förberedd på att denna hoppträningen skulle gå så mycket bättre än den förra när jag hoppade den stora pollen ;) Men så började vi med att travskutta ett räcke och ja. Smack och mycket skänklar i början men innan vi började hoppa försökta jag jobba ihop honom och göra honom pigg för skänklen och det funkade rätt bra. Fick ju sedan lägga ifrån mig spöet innan vi började att hoppa. Jag menar, hoppar aldrig med ett spö eller sporrar på honom då han bli så jäkla stark och ja, "het" när man hoppar. Annars är han lite steg om man inte kan knepen. Rider honom med sporrar annars då han kan behöva den lilla beröringen av sporren för att vakna till.

Men hoppningen då, gick mycket bra i trav. Inte osäker alls ;) Så skulle vi hoppa 2 hinder på längsidan och det gick bra första hindret, andra också. Sedan var det dags att hoppa lilla räcket och sedan en grind. Den vilade lixom på en omkullvält sockerbit. Vilket gjorde att den inte var högre än då skälva 'staketet'. Det gick bra, tittade inte på det. Men så höjde Maria det. Så att en sockerbit låg ner och en annan stod uppe på den. Sedan vilade grinden upp på den stående sockerbiten. Sjukt högt ;) Hhaa, nej inte egentligen! Men eftersom att Clever har gjort så att jag är osäker på grindar och plank då han har hottat av mig så många gånger på som hindren! Så när vi hoppar en oxer på en lite högre höjd (lilla räcket) och så vände han undan första gången men jag fick snabbt stopp på honom då jag var snabb med att ta tag i honom få fort han hade tagit 2 steg i sidled. Men så andra gången höll jag om honom med benen, höjde handen så att han inte skulle bli så stark. La till en smack innan språnget och vi flög över. Han blev lite stark 2 gånger under hela träningen och det gick mycket bra =D Är så superduper nöjd med den lilla ponnyn ;D
Det har inte gått så bra på en hoppträning sedan jag och Bogart hoppade..




INFO OM CLEMENTS;
Namn:
Clements, imp. Danmark
Född: 1996
Ras: Korsning
Katergori: D-ponny
Färg: Fux
Tecken: Vit kota, vänster bak. Strimbläs
Temprament: Snäll, stark och lite lat. I hoppning gasar han, "hoppkungen", gärna på! ;D




Maria Mattisson


Kommentarer
Postat av: Matilda

Jag har varit utan väst länge nu, man ska börja anväda igen för trilla av förra heljen och skadade mig gaska reält. SÅ jag rekomenderar att använda väst även om det är jobbigt!!

2010-03-24 @ 08:25:26
URL: http://eklundmatilda.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback